Thursday 9 February 2012

Suka Duka 2011


Assalamualaikum.



 Malam nie entah kenapa sukar untuk aku melelapkan mata. mungkin dah terlebih tido agaknya. hampir 4 bulan sudah aku menanam anggur di rumah. sangat penat tunggu buah anggur yang tak juga berbuah buah nie :p ke kanan salah. ke kiri salah. mengiring salah. melentang pon salah. serba serbi tak menjadi. last last aku capai laptop untuk menulis. dalam pada tak boleh tido tu. tetibe all the memories especially sepanjang 2011 menjengah kembali. itu sudah menjadi kebiasaan. bukankah manusia sering hidup dengan memories? cuma jangan sampai terbawa bawa sampai tak dapat bezakan mana yang sekarang dan mana yang sudah menjadi sejarah sudah lah. itu namanya cari penyakit !




Suka duka. pahit manis 2011. semua tu masih segar dalam ingatan aku. walau sudah memasuki februari waktu ini tapi rasa macam sayang nak tinggal 2011. banyak pengajaran yang aku pelajari tahun lepas. mungkin ada benarnya apa yang dikata orang. semakin kita membesar, semakin kita akan dapat melihat dunia ini dari perspektif yang berlainan. lebih memahami apa yang dinamakan tentang kehidupan. malam nie aku nak buat senarai pendek secara ringkas tentang apa yang telah aku lalui sepanjang tahun lepas. let's check it out guys !



  1. Tahun 2011 dimulakan dengan saat saat yang menggembirakan. 'Kau' hadir dengan memberi harapan dan membuka pintu hati ini yang tak pernah aku berikan pada sesiapa pon sebelum nie. 
  2. Dan akhirnya 'Kau' juga yang memusnahkan segala kepercayaan yang diberikan dalam sekelip mata. rasa menyesal tak sudah kerana mempercayai 'Kau'. tapi kerana percaya dan yakin akan perancangan Allah, aku redha dan relakan semua yang berlaku.   
  3. Penang menjadi destinasi percutian aku yang pertama sejak menetap di Sintok. walau kampung aku dekat Kedah tapi jujur tak pernah aku pusing pusing satu Penang tu. mungkin ade time kecik kecik dulu tapi mane nak ingat dah :p percutian yang tak dirancang sememangnya sangat best kan? nie semua gara gara stress dengan study ! tambah pulak sem akhir. stressnya jangan cakaplah. dan untuk mencari ketenangan juga semestinya. hati tak tenang mane boleh nak tumpu 100% kat study kan kan? one word for Penang. awesome !
  4. Tak habis kat situ je. Thailand here I came ! sawadikappp :) aktiviti wajib rasanya untuk student student tahun akhir untuk follow trip ke sana. dah kata duduk hujung Malaysia kan. dekat Sintok, sebelah je dengan Thai tu. haruslah tak boleh lepas peluang. pengalaman yang tak mungkin dilupakan. first time pergi negara orang. satu yang aku belajar dan mula mengerti pepatah ini. "hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik negeri sendiri" :')
  5. Jatuh bangun aku. penat lelah aku struggle untuk segulung ijazah sepanjang 2 tahun setengah di Sintok. Alhamdulillah. dapat juga aku merasa Dean List buat pertama kalinya. dan untuk terakhir kalinya. begitu susah untuk aku dapatkan anugerah itu. tiada niat untuk membangga diri di sini. tapi, aku bangga dengan Shahida Zakaria yang tidak kenal erti putus asa dan terus berjuang sehingga mencapai apa yang diinginkan. Alhamdulillah. ada hikmah disebalik kesakitan dan kesedihan yang dirasakan di awalnya. jika ini pertukarannya, aku sanggup :')
  6. Masa praktikal adalah saat saat yang paling tak akan aku lupakan sepanjang tahun 2011. bukan mudah untuk praktikal di kilang nie. lain yang kau harapkan, lain yang kau dapat. environment, cara kerja semuanya totally different. nanti aku update lain oke untuk entry nie. terlalu panjang untuk describe disini. tapi syukur Alhamdulillah. again, aku dapat score 4 flat untuk industrial training kali nie. tebus time diploma dulu :p
  7. Jika dulu, seorang hamba Allah telah meninggalkan kesakitan ke atas diri aku. kali nie. aku berjumpa pula seorang hamba Allah yang meninggalkan kegembiraan buat diri aku. walau cinta itu tidak harus memiliki, tapi kenangan disebaliknya yang membuat aku mampu tersenyum sehingga hari ini bila teringat kembali saat saat manis itu. "Love story let's make it history" kata Melly Goeslow :)



Itu secara ringkas antara cerita cerita yang paling meninggalkan kesan di dalam diari 2011 aku. pahit itu sentiasa ada dan manis itu juga sentiasa ada. mungkin pada saat benda tu terjadi, kita akan merasa yang ianya sangat pahit dan sukar untuk dilalui. tapi bila masa berlalu, saat kita terimbau kembali all the memories. kita hanya akan mampu tersenyum dan mungkin tertawa sambil menggeleng kepala merasa kemanisan di setiap kepahitan itu. :)  




Tapi satu hal yang membuatkan aku tersedar. sehebat mane ujian, dugaan dan cabaran yang kita lalui. tengok sekarang ! kita masih di sini. di tahun 2012. yes ! kita berjaya mengharunginya guys. selagi yang namanya kehidupan itu pasti ade ujian. manusia tidak pernah terlepas dari ujian. kita tak bisa lari dari masalah. malah, masalah itu sentiasa mengekori walau ke mana sahaja kita pergi. dunia belum berakhir jika kita ditimpa sesuatu masalah. Allah sentiasa ada. berdoalah kerana Dia sentiasa mendengarnya. jika terjatuh, segeralah bangkit. jangan biarkan diri anda tersungkur buat selamanya. 









"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada dir mereka sendiri" 
surah Ar-Ra'd (ayat 11) 



1 comment:

♥ FeRra ♥ said...

ku suke sangatsangat entry ko yg ini dot ! :)

 

Template by Blogger Candy