Tuesday 10 January 2012

Pengalaman Pertama Memang Menakutkan !


Assalamualaikum.



Menakutkan ! itu yang dapat aku gambarkan situasi pertama intebiu aku semalam. Tak cukup information pasal job tu satu hal and I know it was my mistake. Tak prepare kannn. Tapi last minute dapat tahu. Aku just fikir saje nak cari experience lagi lagi aku tak pernah pegi intebiu. Dan aku tak jangka yang its gonna be a tough session oke ! I mean, compare to my friend yang ada experience pasal job tu, aku lah yang paling worst. I think :p ouh ya ! lupe nak mention yang ini adalah customer service punya job. 



Honestly, aku tak kisah nak keje ape sekarang nie, lagi lagi terlalu banyak persaingan di luar sana kan? especially fresh graduate with no experience like me. Just imagine yang aku diintebiu selama hampir 15-20 minit. Kawan kawan yang lain sekejap je. Ade tu tak sampai 10 minit oke. What to say? ini tidak adil ! banyak sangat soalan dan ada masanya sampai aku rasa yang aku dah mati akal. Soalan yang tak logik pon nak tanya ke? Duhhh.





Sedih gilerr bila soalan diberikan macam tembakan yang tak henti henti.
Giler psycho  -___-




Andaikan saya customer yang nak beli rumah, macam mana awak nak explain kat saya tentang housing loan?

*gilerrr ! itu dah 3 years aku tinggalkan tahu. Mane nak ingat. Hari nie, saya datang sebab nak job customer service tu. Bukan nak buat housing loan. Grrrrr !


Kenapa awak nak job nie sedangkan awak punye background business admin?

*serious ! aku tak expect dia nak tanya soalan macam nie. Dushhh. Bila dah gemuruh, lidah kelu, idea pulak macam dah tersekat pluss ada 2 pasang mata yang tengah tenung tajam tepat ke arah aku sambil menunggu jawapan. Gilerrr tak cuak? kira bagus tau aku tak memilih kerja :p


Nie bukan kerja senang. Ramai yang tak tahan masa training. Ada yang cabut tanpa tinggal notis pon. Sangat stress, awak akan berjumpa dengan senior senior atasan. Satu hari berpuluh puluh call kene attend, ada yang cecah ratus ratus. Awak rasa awak layak?

*yang pergi compare aku dengan ‘orang’ yang cabut tanpa notis tu kenapa? Haihhh. Nak je cakap macam tu kan. Tapi orang kata, berfikir memang mudah masa tu tapi nak lontarkan terasa seperti ada batu yang tersekat dekat kerongkong tu. nak je aku tanya dia balik. ade ke keje yang tak susah? belajar pon susah tau. huhuh.




And speaking all the time tanpa ada 1 words malay pon boleh terkeluar. Itu juge 1 masalah. I know my English tak superb oke. But I have the confidence to speak. Cume bila kita berhadapan dengan orang yang lebih hebat speakingnya dan all the time macam nak kenakan kita je, siapa yang tak terkedu kan? Again. This is my first interview. What to say? Just say HAHAHAH. 






Lepas je keluar dari bilik intebiu, lega yang amat ! 
selega macam baru habis jawab paper finale ! :p



Masa isi form tu pulak kan. ade lah satu esei yang perlu dikarang. tapi aku tengok kat depan untu sesiapa yang dah ada bekerja je. so, dengan jahatnya aku pon ketawakan lah kawan kawan yang lain sebab dorang kene buat esei. hahah. dan dengan bangganya aku orang first di antara mereka yang bangun untuk submit form tadi ke kaunter before dipanggil intebiu. dan dengan bangganya aku pon bertanyalah dekat kakak yang kat kaunter tu.


Kak, yang ini untuk sesiapa yang dah bekerja je kan? *sambil tunjuk kertas esei tadi*

A'ah.

Kiranya saya tak perlu isilah sebab saya fresh graduate. *senyum kambing*

Eh, adik fresh graduate ke? jap jap, kita ade satu lagi form untuk fresh graduate.

Haaa? aduhhh. Terima kasih..... *senyum kelat. menyesal aku cakap. paling benci buat esei ! haihhh.



Aku pon tak lah mengharap sangat kan. Aku just nak rasa macam mana intebiu tu je. Selagi ade peluang kita pergi kan? Tak kisahlah dekat mana mana pon. Yang penting, positif ! mungkin akan lebih baik untuk yang ke dua. Siapa tahu? We learn from mistakes right? dan untuk menghilangkan ketensionan intebiu tadi. aku pon laju je berjalan masuk ke Sogo ! hahah. buat apa? cuci mata laaa. sempatlah rembat selai baju. pastu berjalan pulang dengan penuh senyuman terukir. puas !




*agak agak kalau saya tak dapat keje nie kan, boleh tak saya nak mintak balik gambar pasport tu. mahal tau :p



No comments:

 

Template by Blogger Candy