Monday 16 January 2012

Semoga Mak Cepat Sembuh


Assalamualaikum.






Kalau gembira aku menulis.

Kalau sedih pon aku menulis.

Pendek kata, aku lebih senang menulis daripada berkata kata.

Aku lebih senang meluahkan disini dan semestinya mengadu pada Dia.

Bukan bermakna aku tidak mempercayai mereka yang sentiasa disisi.

Cuma diri ini susah untuk meluahkan apa yang dirasa sejak azali lagi.


Dan hari ini aku gelisah, sedih dan segala macam perasaan yang tidak enak menimpa diri.

Mak telah dimasukkan ke wad dan tidak tahu untuk berapa hari.

Yang paling kesian pada si kecik.

Semalam tidur berselimutkan kain batik mak.

Aku tahu jauh disudut hatinya ingin tidur mendakap mak seperti malam malam sebelumnya.

Tapi ini bukan masa yang sesuai adik, mak kan tak sihat. aku terus memujuknya supaya dia memahami.


Segala kerja rumah, menjaga si kecik, makan minum, aku perlu mengambil alih.

Kadang kadang aku merasa sangat penat.

Tapi kadang kadang itu membuatkan aku terfikir, betapa penatnya mak telah menjaga kami sekeluarga selama ini tanpa mengeluh sedikit pon.

Itulah yang dikatakan kasih seorang ibu.

Semalam, masa aku sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur, mak datang dan berbisik sesuatu kepada aku.

'Nasib baik Kak Ngah ada, kalau tak teruk mak....'

Dalam hati tiada sedikit pun perasaan bangga mendengar kata kata dari mak, yang ada cume kesedihan mendengar suara lemah dan tidak berdaya mak. apalah sangat sumbangan yang hanya sedikit ini yang mampu aku berikan.


 Sekarang aku mula mengerti.

Mengapa Dia selalu meletakkan aku berdekatan dengan keluarga ku.

Mengapa aku tidak berpeluang untuk melanjutkan pelajaran ke tempat yang jauh seperti kakak dan adik ku.

Mengapa sehingga saat ini aku masih belum mendapat rezeki untuk bekerja.

Jika bukan aku, siapa lagi yang perlu menjaga mereka di saat saat seperti ini?


Perancangan Dia sangat besar.

Sangat tersembunyi dan terkadang tidak terfikir oleh akal secetek ini.

Cuma mampu meletakkan sepenuh kepercayaan yang Dia merancang yang terbaik untuk hamba-Nya.

InsyaAllah.




*petang nie nak pergi melawat mak dekat spital. tapi kene tunggu si kecik balik dari sekolah agama dulu, bawak die melawat bersama sama. semoga mak cepat sembuh. Amin.


1 comment:

Cik Comey said...

semoga mak cik shidot cepat sembuh..Tabahkan hati n banyakkan berdoa...

 

Template by Blogger Candy